Dospelí pracovníci s mládežou v oblasti športu a pohybových aktivít – hlavne tréneri a učitelia telesnej výchovy na školách – v drvivej väčšine rozdeľujú deti a tínedžerov na dve, maximálne tri skupiny:
1) Športovo a pohybovo nadané deti, s ktorými je radosť pracovať, pretože sa neustále zlepšujú a dosahujú čoraz lepšie výsledky. Tejto skupine venujú najviac energie a pozornosti.
2) Šedý priemer – deti, ktoré špeciálne nevynikajú, ale ako tak ešte zvládajú úlohy, ktoré im tréner či učiteľ zadá, takmer vôbec sa však nezlepšujú a ich výkonnosť nerastie.
3) Športové nemehlá, ktoré takmer nič nezvládnu, nemajú o nič záujem a práca s nimi je takmer nemožná. Pohyb nepatrí k ich obľúbeným činnostiam a šport výslovne neznášajú. Pri tejto skupine tréneri či učitelia TV často rezignujú a deti sú v športovom kolektíve či skupine vnímané len ako do počtu.
Realita je však úplne iná!
Záleží nám na tom, aby mladým ľuďom zbytočne niekto neznechutil vzťah k športu a pohybu len preto, lebo ich nechápe a nepozná ich postoje a potreby. Rozhodli sme sa dať hlavy dokopy a niečo s tým urobiť. Aby to však nebol len výplod našej dospeláckej fantázie, ktorý nemá nič spoločné s realitou – postupne sme sa stretli s veľkým počtom mladých ľudí a celkom úprimne sme na túto tému debatovali.
Zistili sme veľa zaujímavých vecí, o ktoré by sme sa s tebou radi podelili.
Typológia „nešportovcov“ je rozdelená do 18 skupín. Mená sú samozrejme náhodne vymyslené.
Veríme, že pomôžeme „nešportovcom“ získať viac porozumenia u pedagógov, ktorí môžu objaviť ich skrytý potenciál.
Ak sa s niektorým typom nešportovca stotožňuješ – stačí ak klikneš na postavičku („to som ja“) a my budeme vďaka tomu vidieť, ktoré typy sú medzi mládežou najčastejšie.
To som ja
Maťo
- Hýbe sa takmer pravidelne a rád sa v kolektíve kamarátov pridá aj k športovým aktivitám, ktoré skupina absolvuje, ale sám seba ako športovca nevidí a preto sa k tomu nehlási,
- Vie lyžovať, ale na lyžovačku ide len vtedy, keď ho niekto zavolá a pozve, čo však nemusí byť každú zimu a preto sa tomu na pravidelnej báze systematicky nevenuje,
- V lete pláva, ale berie to ako prirodzený oddych počas letných mesiacov pri vode (jazere) a aj to len vtedy, keď ho tam zoberú rodičia alebo zavolajú kamaráti,
- Nevlastní bicykel, ale rád sa na ňom povozí, keď je náhodou taká možnosť,
- Rád sa pridá k akejkoľvek športovej aktivite – ak ide o spoločný „program“ partie kamarátov napr. na chate, v tábore, na dovolenke s rodičmi, atď. (je za každú srandu),
- Prioritne však šport nesleduje na nete ani v telke (pozrie si to len v prípade, že to iniciuje partia kamošov).
Čo ho dokáže motivovať?
- Jeho jediným problémom je nesystematickosť a nestálosť,
- Keďže mu všetko ide samé od seba – pri ničom dlho nevydrží, prestane ho to baviť,
- Pre veľa aktivít sa dokáže veľmi rýchlo a spontánne nadchnúť, ale rovnako rýchlo ho vybrané aktivity aj unudia a rutinu vníma ako záťaž,
- Motivovať ho dokáže prejavená sympatia od opačného pohlavia alebo dobrý kamarát, ale najväčší kus práce v tomto smere dokáže spraviť pozitívny športový vzor a idol z jeho bezprostredného okolia.
To som ja
Oliver a Katka
- Nie sú pohybovo zdatní ako Maťo a sami seba za športovcov nepovažujú, ale s ich rodinou od útleho detstva pravidelne chodia na turistické výlety do prírody,
- Počas leta plávajú, keď sú pri vode a zvládajú jednoduché hry ako napr. bedminton, ping pong, skákanie cez gumu, švihadlo, atď.,
- Robia to však na veľmi amatérskej úrovni v porovnaní s pravidelne športujúcimi rovesníkmi, ale majú z toho veľkú radosť,
- Dokážu vyliezť na strom, ale chvíľu im to trvá,
- Na rozdiel od Maťa – poznajú svoje limity a preto sú v pohybových aktivitách oveľa opatrnejší.
Čo ich dokáže motivovať?
- Pozvanie od rodiny alebo kamarátov, aby sa pridali k skupine, ktorá sa chystá vykonávať nejakú super pohybovú aktivitu,
- Motivuje ich blízky kamoš či kamoška, ktorí sa pohybovým aktivitám systematicky a pravidelne venujú, pretože ich to baví a zažijú pri tom kopec srandy.
To som ja
Ela
- Chodí do LŠU,
- Tancuje a preto si myslí, že nešportuje – vníma sa skôr ako umelkyňa,
- Súťaživé dievčatá, ktoré baví šport a dokážu sa o ňom vo voľnom čase rozprávať, nepatria medzi jej krvnú skupinu,
- Chalani, ktorí športujú a medzi sebou pretekajú, sa jej zdajú byť trocha namyslenými a uprednostňuje skôr nenápadnejšie a nesúťaživé typy kamarátov.
Čo ju dokáže motivovať?
- Super, gratulujeme – len tak ďalej,
- Ani sama nevieš, akou veľkou športovkyňou vlastne si,
- Tvoju vynikajúcu kondíciu a pohybové schopnosti by ti mohli mnohí len závidieť.
To som ja
Miška
- Všetok svoj voľný čas trávi so svojim milovaným psíkom,
- Chodí s ním na prechádzky do prírody, každý deň sa s ním niekoľko hodín hrá doma aj na záhrade,
- Pravidelne sa tak hýbe a vykonáva pohybové aktivity, má tiež veľmi dobrú kondíciu, ale sama si to vôbec neuvedomuje, pretože to berie ako prirodzenú súčasť života po boku svojho najlepšieho štvornohého priateľa,
- Šport ju nezaujíma a nesleduje ho na nete ani v telke a takisto neabsolvuje žiadne športové krúžky, pretože by tam nemohla byť so svojim havinkom.
Čo ju dokáže motivovať?
- Super, gratulujeme, len tak ďalej – ty si vlastne veľmi pohybovo aktívna, máš skvelú kondíciu a ani o tom možno nevieš,
- Vedela si, že existujú super športové krúžky, ktoré sú priam stvorené pre teba a tvojho psíka ako napríklad psí parkour a agility či cross country?
To som ja
Miňo
- Žije v obci alebo na dedine,
- Nerobí žiaden organizovaný šport ako napríklad futbal v miestnom klube, atď.,
- Všetok svoj voľný čas však trávi vonku na vzduchu, kde sa hrá so svojimi kamošmi a všade chodí pešo alebo na bicykli,
- Pomáha rodine v prácach okolo domu či na záhrade.
Čo ho dokáže motivovať?
- Super, gratulujeme – len tak ďalej,
- Máš perfektnú kondičnú prípravu, vďaka čomu môžeš robiť akýkoľvek šport, na ktorý budeš mať v budúcnosti chuť a pritom o tom ani nevieš J,
- Nemusíš sa obávať – kondička je najdôležitejší základ a stavebný kameň – techniku sa pod správnym trénerským dozorom v akomkoľvek športe hravo naučíš.
To som ja
Luďo
- Dalo by sa povedať, že ide o prototyp mladého „Marcela Merčiaka“ – teda chlapca, ktorý nepatrí medzi pohybovo najzdatnejších,
- Je skôr trocha nemotornejší, ale rozhodne nie je absolútne športové drevo či nemehlo,
- Má však neuveriteľne bohaté informácie o vybraných športových disciplínach/druhoch – pozná všetkých športovcov, má prehľad o aktuálnych výsledkoch, zápasoch, štatistikách – neunikne mu ani žiadne nové videjko na nete či v telke,
- Je prehnane sebakritický a má vysoko vyvinutú sebareflexiu – dokáže triezvo zhodnotiť priepastný rozdiel medzi ním a tými najlepšími športovcami z radu jeho rovesníkov,
- Šport ako taký však miluje, ale keďže je chodiacou encyklopédiou vedomostí a dokonale po teoretickej stránke ovláda náročnosť správnej techniky pre podávanie top výkonov – svoj milovaný šport radšej (ani anonymne) nepraktizuje a namiesto toho sa rozhodol stať sa teoretickým expertom par excellence,
- Namiesto hrania futbalu s kamošmi zo sídliska, kde by len tak pobehoval a patril by k najhorším, sa radšej rozhodol dokonale zmapovať, kde všade a v akých termínoch prebiehajú športové súťaže v jeho okolí na ktorých ako jeden z najangažovanejších fanúšikov predsa rozhodne nemôže chýbať!
- Pre deti, ktoré sa vôbec nehýbu – najmä z dôvodu, že na to nemajú ideálne genetické dispozície – predstavuje „jedného z nás“ – vďaka čomu je dokonalým popularizátorom lásky k športu a iniciátorom nešportovcov – jeho nadšenie je priam nákazlivé,
- Pre aktívnych športovcov je na druhej strane skvelým konzultantom, čo ho robí rovnako populárnym v športovej komunite ako tí najlepší športovci – „médiáman a mediátor“.
Čo ho dokáže motivovať?
- V podstate robí všetko správne – pre jeho zdravie mu však predsa len chýba pohybová činnosť,
- Stačí málo – ako napríklad to, aby chodil všade na bicykli či aspoň pešo, nepoužíval výťah, ale chodil po schodoch, nenapchával sa nezdravým jedlom, atď.,
- A takisto by mohol byť trocha menej sebakritickým a aspoň na veľmi amatérskej úrovni by si svoje obľúbené športy mohol aj sám – keď ho nikto nevidí – pre radosť vyskúšať,
- Prípadne by mohol motivovať nešportujúce deti k tomu, aby spolu vytvorili partiu, ktorá môže spoločne vykonávať nejaký šport bez toho, aby sa im niekto vysmieval alebo ich provokoval.
To som ja
Šimon a Sára
- Pochádzajú z nešportovej rodiny intelektuálov, ktorá dokonca ani príležitostne nevykonáva pohybové aktivity (obaja rodičia pracujú v SAV),
- Žiadnemu športu ani pohybovým aktivitám sa nevenujú ani ich kamaráti,
- Nejde však o deti lenivé, ktoré by len tak vysedávali – práve naopak – sú veľmi vyťažené, pretože im všetok voľný čas okupujú nešportové krúžky, ako napr. matematický, chemický, fyzický, biologický, astronomický krúžok, klavír a hudobná, atď.,
- V krúžkoch aj v škole vykazujú výnimočné parametre – patria medzi nadpriemerne nadané deti – víťazi celoslovenských vedomostných olympiád (matematika, fyzika, chémia, biológia, recitácie, hudobná),
- Učitelia v škole si to uvedomujú a volia rovnaký prístup ako ich rodičia – teda ich vnímajú ako „malých géniov“ a tým pádom nie sú takmer vôbec zapájaní do športových aktivít – často aj z dôvodu, že práve v čase branných cvičení a výletov reprezentujú školu vo vedomostných disciplínach.
Čo ich dokáže motivovať?
- Nakoľko sú prirodzene zvedaví, nebránia sa vyskúšať čokoľvek – problém však je v nedostatku voľného času a ak im aj náhodou čas zostane – sú tak energeticky vyčerpaní po celom dni krúžkov, že jednoducho nevládzu,
- Majú vysoko vyvinuté racionálne myslenie a tak sú prístupní rozumným argumentom – ako napr. začnite sa medzi školou a jednotlivými krúžkami presúvať na bicykli či kolobežke a uvidíte, že sa hneď budete cítiť lepšie, prevetráte trocha hlavy a myseľ a postupne získate kondičku, vďaka ktorej budete podávať ešte lepšie výkony vo svojich krúžkoch či v škole.
To som ja
Magdalénka
- Plachý introvert – v kolektíve je priam „neviditeľná“,
- V škole nemá takmer žiadnych kamarátov a je prehliadaná aj učiteľmi,
- Rodičia ju vnímajú ako bezproblémové dieťa,
- Vôbec na ňu nemajú kvôli pracovnému vyťaženiu čas,
- Rodičia ju vlastne vôbec nepoznajú nevedia čo ju baví, čo má rada, čomu by sa prípadne chcela venovať a podobne to je aj s viacerými učiteľmi.
Čo ju dokáže motivovať?
- Treba si všimnúť jej unikátnosť a výnimočnosť,
- Neusilovať sa o zapojenie do kolektívu za každú cenu, ale podporiť ju tým, že ju začneme vnímať a všimneme si, aká je úžasná,
- Pridelíme jej výnimočné (špeciálne) úlohy, ktoré zvládne len ona!
To som ja
Sandra/Artur/Daniel
- Romantička/elegán/filmový fanatik,
- Svet športu a životný štýl, ktorý reprezentuje, im je výsostne proti srsti (dress code, potenie, výkriky, atď.),
- Vnímajú to ako stratu času a plytvanie svojim potenciálom,
- Atmosféra športových podujatí a všetko okolo toho ich odpudzuje,
- Rovnako opovrhujú rovesníkmi, ktorý tento svet stelesňujú.
Čo ich dokáže motivovať?
- Radi sa stanú súčasťou ich vysneného sveta – kde sú ochotní sa hýbať či vykonávať pohybové aktivity – aj na pravidelnej báze,
- Potrebujú alternatívu „rutinného“ sveta štandardne vnímaných a vykonávaných pohybových aktivít – zapojenie fantázie a netradične kreatívny prístup,
- Priťahujú ich plachetnice, veterány a aviácia, majú tiež radi napätie a adrenalín v štýle „Rýchlo a zbesilo“, Winettou či Indiana Jones,
- Zaujať by ich mohli športy ako golf, polo, lukostreľba, jazda na koni ale aj tenis a bedminton – ak by ich mohli vykonávať v romantickom štýle v starých dobových kostýmoch, atď.
To som ja
Filip
- Patrí do kategórie „športové drevo či nemehlo“,
- Po fyzickej stránke javí všetky znaky nešportovca,
- Stotožnil sa s tým (aj keď nerád), pretože to celý život z každej strany počúva, ale bol by šťastný, ak by sa našla aktivita, ktorá by ho bavila a kde by nebol nonstop atakovaný kritikou, ale mohol sa jej venovať tempom a spôsobom, ktorý je pre neho komfortný a prirodzený.
Čo ho dokáže motivovať?
- Ktokoľvek, kto by v ňom videl potenciál, veril by mu, povzbudzoval ho, chválil by ho za mini úspech aj neúspech a trávil by s ním čas,
- Nesmie sa ocitnúť v skupine „rovnocenných“ – to ho veľmi nebaví,
- Motivujú ho prvé vlastné (aj keď len minimálne) úspechy (ako vo filme „Eddie the eagle“) stáva sa z neho najlojálnejší celoživotný milovník danej pohybovej/športovej aktivity.
To som ja
Peťo a Uršula
- To isté čo Filip, ale na rozdiel od neho – si vytvorili celoživotnú nechuť a odpor k všetkému, čo šport a pohyb pripomína,
- Svoj potenciál radšej namiesto športovania či hýbania sa investujú do vecí, ktoré ich bavia.
Čo ich dokáže motivovať?
- Nič – nikdy sa športu či klasickým pohybovým aktivitám venovať nebudú,
- Paradoxne často inklinujú k aktivitám, ktoré nepriamo predstavujú pohyb, sú rurálne a vyžadujú fyzickú silu (zváranie, bicie, záhrada, boj o život, sbs, atď.)
To som ja
Kevin
- Apatický lenivec,
- Je až chorobne závislý na tom, čo predstavuje zmysel jeho života – počítače a online hry, ale rovnako fixovaný môže byť aj napríklad na jedlo či na rôzne návykové látky,
- V jeho prípade hrozí, že s pribúdajúcim vekom môže prepadnúť hazardným hrám a gamblerstvu,
- Všetok voľný čas trávi vo svojom svete, z ktorého nie je za nič ochotný vystúpiť.
Čo ho dokáže motivovať?
- Nová hra, Pewdieepie, Gogo, a im podobní túži sa stať sa celebritou v komunite gamerov, vloggerov či sociálnych sietí,
- Ako prísť k prachom a popularite pri minimálnom úsilí – neopustiť svoju comfort zone,
- Potenciálny posun v myslení – začnem hrať interaktívne hry, pri ktorých sa musím aj hýbať, aby som vyzeral cool a dobre, keď budem mať jedného dňa svoju vlastnú autogramiádu.
To som ja
Paťo
- Nehýbe sa a nešportuje,
- Žije v komunite kamarátov, ktorých spája jedna spoločná vášeň – HIP HOP a jediné, čo chce je byť populárnym, rešpektovaným a za vodou (bohatým).
Čo ho dokáže motivovať?
- Pozitívny vzor (z hip hopovej komunity), ku ktorému vzhliada a od ktorého sa je prípadne aj ochotný inšpirovať a usmerniť,
- Najviac ho však motivuje fame, uznanie a bohatstvo.
To som ja
Romeo a Diana
- Pochádzajú z nekompletnej rodiny (rodičia sú problematickí, doma je „dusno a krik“), ktorá je na dne spoločenského rebríčka,
- Deti ulice, ktoré páchajú drobnú kriminálnu činnosť, sú povestnými bitkármi, všetci sa ich boja (bullies) a často fyzicky šikanujú svojich rovesníkov v škole aj mimo nej,
- Čokoľvek konštruktívne prirodzene odmietajú – vnímajú to tak, že by sa z nich stali slabí chudáci a loseri, ak by mali začať rešpektovať akékoľvek autority,
- Ak by predsa len dokázali niekoho rešpektovať a nechali sa usmerniť – majú veľký potenciál v oblasti bojových umení a športov.
Čo ich dokáže motivovať?
- Vzor (idol) – uznávaný šampión bojového umenia s rovnakým backgroundom v detstve, ktorý vie pochopiť, usmerniť a komunikovať s problémovou mládežou, pretože si tým sám na vlastnej koži v živote prešiel.
To som ja
Marco
- Pochádza zo sociálne slabej rodiny/nekompletnej rodiny – tak ako „Romeo a Diana“, ale na rozdiel od nich nevykonáva žiadnu kriminálnu činnosť a taktiež ani nikoho nešikanuje,
- Nachádza sa však „na okraji“ a preto sa s nim nikto v škole nekamaráti a nebaví,
- Na organizované športovanie nemá peniaze, príležitosti, ani podporu zo strany dospelých a pritom môže ísť o veľký pohybový a športový talent,
- Okrem toho sa musí starať o ďalších súrodencov, ktorým nahrádza rodiča/rodičov a tak mu na prípadné športovanie nezostáva ani žiaden čas.
Čo ho dokáže motivovať?
- Príležitosť a podpora zo strany druhých,
- Uznanie a úcta + ocenenie,
- Pocit, že niekomu na ňom záleží, vníma jeho existenciu a investuje energiu a čas na komunikáciu a mentorstvo.
To som ja
Vaneska a Deniska
- „Čajočky“, ktoré majú na športe najradšej nabúchaných chalanov a s najúspešnejším a najpopulárnejším z nich by sa chceli frajeriť,
- Samé od seba sa však vôbec nehýbu a nešportujú – zatiaľ maximálne ťažia zo svojej genetiky resp. aktuálnej postavy, s ktorou si vystačia a veria, že to tak bude navždy bez toho, aby museli prstom pohnúť,
- Vždy a všade chodia so silným mejkapom, sú nastajlované ešte aj keď idú vyniesť smeti a na škole ich vnímajú ako „krasotinky“.
Čo ich dokáže motivovať?
- Chalani a ich obdiv + popularita!!!
- (*nonstop a všade si robia selfíčka a túžia mať čo najviac lajkov)
- (**velmi im záleží na tom, ako vyzerajú – obdivujú módu a chceli by byť bloggerkami či vloggerkami)
- (***za svoj idol považujú napríklad missku Magdalénu Šebestovú – ktorá „nemusí nič vedieť a takmer nič robiť – stačí, že je krásna a za muža si zobrala slávneho slovenského futbalistu, s ktorým má rozprávkový život“ –ale pozor milé dievčatá Magdalenka pravidelne športuje, cvičí a hýbe sa.)
To som ja
Kristína
- Má mimoriadne aktívne športujúcich rodičov, ktorí sa celoživotne venujú svojmu obľúbenému športu,
- Svoju dcéru veľmi podporujú, teda v prípade, že robí ich obľúbený šport/športy,
- Ak sa však rozhodne pre iný šport či pohybovú aktivitu, ktorá by od rodičov vyžadovala zriecť sa svojho športovania na úkor dieťaťa – nedostane potrebnú podporu a je v tom „sama“.
Čo ju dokáže motivovať?
- Ak sa nadchne pre šport, ktorí milujú rodičia – super, pretože bude podporovaná a bude sa veľa hýbať,
- V opačnom prípade jej môže veľmi pomôcť komunita kamarátov/kamarátok, ku ktorým by sa mohla pričleniť v rámci spoločného vykonávania pohybových/športových aktivít.