Nájdi sa

Nájdi sa

Dospelí pracovníci s mládežou v oblasti športu a pohybových aktivít – hlavne tréneri a učitelia telesnej výchovy na školách – v drvivej väčšine rozdeľujú deti a tínedžerov na dve, maximálne tri skupiny:

1) Športovo a pohybovo nadané deti, s ktorými je radosť pracovať, pretože sa neustále zlepšujú a dosahujú čoraz lepšie výsledky. Tejto skupine venujú najviac energie a pozornosti.

2) Šedý priemer – deti, ktoré špeciálne nevynikajú, ale ako tak ešte zvládajú úlohy, ktoré im tréner či učiteľ zadá, takmer vôbec sa však nezlepšujú a ich výkonnosť nerastie.

3) Športové nemehlá, ktoré takmer nič nezvládnu, nemajú o nič záujem a práca s nimi je takmer nemožná. Pohyb nepatrí k ich obľúbeným činnostiam a šport výslovne neznášajú. Pri tejto skupine tréneri či učitelia TV často rezignujú a deti sú v športovom kolektíve či skupine vnímané len ako do počtu.

Realita je však úplne iná!

Záleží nám na tom, aby mladým ľuďom zbytočne niekto neznechutil vzťah k športu a pohybu len preto, lebo ich nechápe a nepozná ich postoje a potreby. Rozhodli sme sa dať hlavy dokopy a niečo s tým urobiť. Aby to však nebol len výplod našej dospeláckej fantázie, ktorý nemá nič spoločné s realitou – postupne sme sa stretli s veľkým počtom mladých ľudí a celkom úprimne sme na túto tému debatovali.

Zistili sme veľa zaujímavých vecí, o ktoré by sme sa s tebou radi podelili.

Typológia „nešportovcov“ je rozdelená do 18 skupín. Mená sú samozrejme náhodne vymyslené.

Veríme, že pomôžeme „nešportovcom“ získať viac porozumenia u pedagógov, ktorí môžu objaviť ich skrytý potenciál.

Ak sa s niektorým typom nešportovca stotožňuješ – stačí ak klikneš na postavičku („to som ja“) a my budeme vďaka tomu vidieť, ktoré typy sú medzi mládežou najčastejšie.

To som ja

Maťo

  • Hýbe sa takmer pravidelne a rád sa v kolektíve kamarátov pridá aj k športovým aktivitám, ktoré skupina absolvuje, ale sám seba ako športovca nevidí a preto sa k tomu nehlási,
  • Vie lyžovať, ale na lyžovačku ide len vtedy, keď ho niekto zavolá a pozve, čo však nemusí byť každú zimu a preto sa tomu na pravidelnej báze systematicky nevenuje,
  • V lete pláva, ale berie to ako prirodzený oddych počas letných mesiacov pri vode (jazere) a aj to len vtedy, keď ho tam zoberú rodičia alebo zavolajú kamaráti,
  • Nevlastní bicykel, ale rád sa na ňom povozí, keď je náhodou taká možnosť,
  • Rád sa pridá k akejkoľvek športovej aktivite – ak ide o spoločný „program“ partie kamarátov napr. na chate, v tábore, na dovolenke s rodičmi, atď. (je za každú srandu),
  • Prioritne však šport nesleduje na nete ani v telke (pozrie si to len v prípade, že to iniciuje partia kamošov).

Čo ho dokáže motivovať?

  • Jeho jediným problémom je nesystematickosť a nestálosť,
  • Keďže mu všetko ide samé od seba – pri ničom dlho nevydrží, prestane ho to baviť,
  • Pre veľa aktivít sa dokáže veľmi rýchlo a spontánne nadchnúť, ale rovnako rýchlo ho vybrané aktivity aj unudia a rutinu vníma ako záťaž,
  • Motivovať ho dokáže prejavená sympatia od opačného pohlavia alebo dobrý kamarát, ale najväčší kus práce v tomto smere dokáže spraviť pozitívny športový vzor a idol z jeho bezprostredného okolia.
To som ja

Oliver a Katka

  • Nie sú pohybovo zdatní ako Maťo a sami seba za športovcov nepovažujú, ale s ich rodinou od útleho detstva pravidelne chodia na turistické výlety do prírody,
  • Počas leta plávajú, keď sú pri vode a zvládajú jednoduché hry ako napr. bedminton, ping pong, skákanie cez gumu, švihadlo, atď.,
  • Robia to však na veľmi amatérskej úrovni v porovnaní s pravidelne športujúcimi rovesníkmi, ale majú z toho veľkú radosť,
  • Dokážu vyliezť na strom, ale chvíľu im to trvá,
  • Na rozdiel od Maťa – poznajú svoje limity a preto sú v pohybových aktivitách oveľa opatrnejší.

Čo ich dokáže motivovať?

  • Pozvanie od rodiny alebo kamarátov, aby sa pridali k skupine, ktorá sa chystá vykonávať nejakú super pohybovú aktivitu,
  • Motivuje ich blízky kamoš či kamoška, ktorí sa pohybovým aktivitám systematicky a pravidelne venujú, pretože ich to baví a zažijú pri tom kopec srandy.
To som ja

Ela

  • Chodí do LŠU,
  • Tancuje a preto si myslí, že nešportuje – vníma sa skôr ako umelkyňa,
  • Súťaživé dievčatá, ktoré baví šport a dokážu sa o ňom vo voľnom čase rozprávať, nepatria medzi jej krvnú skupinu,
  • Chalani, ktorí športujú a medzi sebou pretekajú, sa jej zdajú byť trocha namyslenými a uprednostňuje skôr nenápadnejšie a nesúťaživé typy kamarátov.

Čo ju dokáže motivovať?

  • Super, gratulujeme – len tak ďalej,
  • Ani sama nevieš, akou veľkou športovkyňou vlastne si,
  • Tvoju vynikajúcu kondíciu a pohybové schopnosti by ti mohli mnohí len závidieť.
To som ja

Miška

  • Všetok svoj voľný čas trávi so svojim milovaným psíkom,
  • Chodí s ním na prechádzky do prírody, každý deň sa s ním niekoľko hodín hrá doma aj na záhrade,
  • Pravidelne sa tak hýbe a vykonáva pohybové aktivity, má tiež veľmi dobrú kondíciu, ale sama si to vôbec neuvedomuje, pretože to berie ako prirodzenú súčasť života po boku svojho najlepšieho štvornohého priateľa,
  • Šport ju nezaujíma a nesleduje ho na nete ani v telke a takisto neabsolvuje žiadne športové krúžky, pretože by tam nemohla byť so svojim havinkom.

Čo ju dokáže motivovať?

  • Super, gratulujeme, len tak ďalej – ty si vlastne veľmi pohybovo aktívna, máš skvelú kondíciu a ani o tom možno nevieš,
  • Vedela si, že existujú super športové krúžky, ktoré sú priam stvorené pre teba a tvojho psíka ako napríklad psí parkour a agility či cross country?
To som ja

Miňo

  • Žije v obci alebo na dedine,
  • Nerobí žiaden organizovaný šport ako napríklad futbal v miestnom klube, atď.,
  • Všetok svoj voľný čas však trávi vonku na vzduchu, kde sa hrá so svojimi kamošmi a všade chodí pešo alebo na bicykli,
  • Pomáha rodine v prácach okolo domu či na záhrade.

Čo ho dokáže motivovať?

  • Super, gratulujeme – len tak ďalej,
  • Máš perfektnú kondičnú prípravu, vďaka čomu môžeš robiť akýkoľvek šport, na ktorý budeš mať v budúcnosti chuť a pritom o tom ani nevieš J,
  • Nemusíš sa obávať – kondička je najdôležitejší základ a stavebný kameň – techniku sa pod správnym trénerským dozorom v akomkoľvek športe hravo naučíš.
To som ja

Luďo

  • Dalo by sa povedať, že ide o prototyp mladého „Marcela Merčiaka“ – teda chlapca, ktorý nepatrí medzi pohybovo najzdatnejších,
  • Je skôr trocha nemotornejší, ale rozhodne nie je absolútne športové drevo či nemehlo,
  • Má však neuveriteľne bohaté informácie o vybraných športových disciplínach/druhoch – pozná všetkých športovcov, má prehľad o aktuálnych výsledkoch, zápasoch, štatistikách – neunikne mu ani žiadne nové videjko na nete či v telke,
  • Je prehnane sebakritický a má vysoko vyvinutú sebareflexiu – dokáže triezvo zhodnotiť priepastný rozdiel medzi ním a tými najlepšími športovcami z radu jeho rovesníkov,
  • Šport ako taký však miluje, ale keďže je chodiacou encyklopédiou vedomostí a dokonale po teoretickej stránke ovláda náročnosť správnej techniky pre podávanie top výkonov – svoj milovaný šport radšej (ani anonymne) nepraktizuje a namiesto toho sa rozhodol stať sa teoretickým expertom par excellence,
  • Namiesto hrania futbalu s kamošmi zo sídliska, kde by len tak pobehoval a patril by k najhorším, sa radšej rozhodol dokonale zmapovať, kde všade a v akých termínoch prebiehajú športové súťaže v jeho okolí na ktorých ako jeden z najangažovanejších fanúšikov predsa rozhodne nemôže chýbať!
  • Pre deti, ktoré sa vôbec nehýbu – najmä z dôvodu, že na to nemajú ideálne genetické dispozície – predstavuje „jedného z nás“ – vďaka čomu je dokonalým popularizátorom lásky k športu a iniciátorom nešportovcov – jeho nadšenie je priam nákazlivé,
  • Pre aktívnych športovcov je na druhej strane skvelým konzultantom, čo ho robí rovnako populárnym v športovej komunite ako tí najlepší športovci – „médiáman a mediátor“.

Čo ho dokáže motivovať?

  • V podstate robí všetko správne – pre jeho zdravie mu však predsa len chýba pohybová činnosť,
  • Stačí málo – ako napríklad to, aby chodil všade na bicykli či aspoň pešo, nepoužíval výťah, ale chodil po schodoch, nenapchával sa nezdravým jedlom, atď.,
  • A takisto by mohol byť trocha menej sebakritickým a aspoň na veľmi amatérskej úrovni by si svoje obľúbené športy mohol aj sám – keď ho nikto nevidí – pre radosť vyskúšať,
  • Prípadne by mohol motivovať nešportujúce deti k tomu, aby spolu vytvorili partiu, ktorá môže spoločne vykonávať nejaký šport bez toho, aby sa im niekto vysmieval alebo ich provokoval.
To som ja

Šimon a Sára

  • Pochádzajú z nešportovej rodiny intelektuálov, ktorá dokonca ani príležitostne nevykonáva pohybové aktivity (obaja rodičia pracujú v SAV),
  • Žiadnemu športu ani pohybovým aktivitám sa nevenujú ani ich kamaráti,
  • Nejde však o deti lenivé, ktoré by len tak vysedávali – práve naopak – sú veľmi vyťažené, pretože im všetok voľný čas okupujú nešportové krúžky, ako napr. matematický, chemický, fyzický, biologický, astronomický krúžok, klavír a hudobná, atď.,
  • V krúžkoch aj v škole vykazujú výnimočné parametre – patria medzi nadpriemerne nadané deti – víťazi celoslovenských vedomostných olympiád (matematika, fyzika, chémia, biológia, recitácie, hudobná),
  • Učitelia v škole si to uvedomujú a volia rovnaký prístup ako ich rodičia – teda ich vnímajú ako „malých géniov“ a tým pádom nie sú takmer vôbec zapájaní do športových aktivít – často aj z dôvodu, že práve v čase branných cvičení a výletov reprezentujú školu vo vedomostných disciplínach.

Čo ich dokáže motivovať?

  • Nakoľko sú prirodzene zvedaví, nebránia sa vyskúšať čokoľvek – problém však je v nedostatku voľného času a ak im aj náhodou čas zostane – sú tak energeticky vyčerpaní po celom dni krúžkov, že jednoducho nevládzu,
  • Majú vysoko vyvinuté racionálne myslenie a tak sú prístupní rozumným argumentom – ako napr. začnite sa medzi školou a jednotlivými krúžkami presúvať na bicykli či kolobežke a uvidíte, že sa hneď budete cítiť lepšie, prevetráte trocha hlavy a myseľ a postupne získate kondičku, vďaka ktorej budete podávať ešte lepšie výkony vo svojich krúžkoch či v škole.
To som ja

Magdalénka

  • Plachý introvert – v kolektíve je priam „neviditeľná“,
  • V škole nemá takmer žiadnych kamarátov a je prehliadaná aj učiteľmi,
  • Rodičia ju vnímajú ako bezproblémové dieťa,
  • Vôbec na ňu nemajú kvôli pracovnému vyťaženiu čas,
  • Rodičia ju vlastne vôbec nepoznajú nevedia čo ju baví, čo má rada, čomu by sa prípadne chcela venovať a podobne to je aj s viacerými učiteľmi.

Čo ju dokáže motivovať?

  • Treba si všimnúť jej unikátnosť a výnimočnosť,
  • Neusilovať sa o zapojenie do kolektívu za každú cenu, ale podporiť ju tým, že ju začneme vnímať a všimneme si, aká je úžasná,
  • Pridelíme jej výnimočné (špeciálne) úlohy, ktoré zvládne len ona!
To som ja

Sandra/Artur/Daniel

  • Romantička/elegán/filmový fanatik,
  • Svet športu a životný štýl, ktorý reprezentuje, im je výsostne proti srsti (dress code, potenie, výkriky, atď.),
  • Vnímajú to ako stratu času a plytvanie svojim potenciálom,
  • Atmosféra športových podujatí a všetko okolo toho ich odpudzuje,
  • Rovnako opovrhujú rovesníkmi, ktorý tento svet stelesňujú.

Čo ich dokáže motivovať?

  • Radi sa stanú súčasťou ich vysneného sveta – kde sú ochotní sa hýbať či vykonávať pohybové aktivity – aj na pravidelnej báze,
  • Potrebujú alternatívu „rutinného“ sveta štandardne vnímaných a vykonávaných pohybových aktivít – zapojenie fantázie a netradične kreatívny prístup,
  • Priťahujú ich plachetnice, veterány a aviácia, majú tiež radi napätie a adrenalín v štýle „Rýchlo a zbesilo“, Winettou či Indiana Jones,
  • Zaujať by ich mohli športy ako golf, polo, lukostreľba, jazda na koni ale aj tenis a bedminton – ak by ich mohli vykonávať v romantickom štýle v starých dobových kostýmoch, atď.
To som ja

Filip

  • Patrí do kategórie „športové drevo či nemehlo“,
  • Po fyzickej stránke javí všetky znaky nešportovca,
  • Stotožnil sa s tým (aj keď nerád), pretože to celý život z každej strany počúva, ale bol by šťastný, ak by sa našla aktivita, ktorá by ho bavila a kde by nebol nonstop atakovaný kritikou, ale mohol sa jej venovať tempom a spôsobom, ktorý je pre neho komfortný a prirodzený.

Čo ho dokáže motivovať?

  • Ktokoľvek, kto by v ňom videl potenciál, veril by mu, povzbudzoval ho, chválil by ho za mini úspech aj neúspech a trávil by s ním čas,
  • Nesmie sa ocitnúť v skupine „rovnocenných“ – to ho veľmi nebaví,
  • Motivujú ho prvé vlastné (aj keď len minimálne) úspechy (ako vo filme „Eddie the eagle“) stáva sa z neho najlojálnejší celoživotný milovník danej pohybovej/športovej aktivity.
To som ja

Peťo a Uršula

  • To isté čo Filip, ale na rozdiel od neho – si vytvorili celoživotnú nechuť a odpor k všetkému, čo šport a pohyb pripomína,
  • Svoj potenciál radšej namiesto športovania či hýbania sa investujú do vecí, ktoré ich bavia.

Čo ich dokáže motivovať?

  • Nič – nikdy sa športu či klasickým pohybovým aktivitám venovať nebudú,
  • Paradoxne často inklinujú k aktivitám, ktoré nepriamo predstavujú pohyb, sú rurálne a vyžadujú fyzickú silu (zváranie, bicie, záhrada, boj o život, sbs, atď.)
To som ja

Kevin

  • Apatický lenivec,
  • Je až chorobne závislý na tom, čo predstavuje zmysel jeho života – počítače a online hry, ale rovnako fixovaný môže byť aj napríklad na jedlo či na rôzne návykové látky,
  • V jeho prípade hrozí, že s pribúdajúcim vekom môže prepadnúť hazardným hrám a gamblerstvu,
  • Všetok voľný čas trávi vo svojom svete, z ktorého nie je za nič ochotný vystúpiť.

Čo ho dokáže motivovať?

  • Nová hra, Pewdieepie, Gogo, a im podobní túži sa stať sa celebritou v komunite gamerov, vloggerov či sociálnych sietí,
  • Ako prísť k prachom a popularite pri minimálnom úsilí – neopustiť svoju comfort zone,
  • Potenciálny posun v myslení – začnem hrať interaktívne hry, pri ktorých sa musím aj hýbať, aby som vyzeral cool a dobre, keď budem mať jedného dňa svoju vlastnú autogramiádu.
To som ja

Paťo

  • Nehýbe sa a nešportuje,
  • Žije v komunite kamarátov, ktorých spája jedna spoločná vášeň – HIP HOP a jediné, čo chce je byť populárnym, rešpektovaným a za vodou (bohatým).

Čo ho dokáže motivovať?

  • Pozitívny vzor (z hip hopovej komunity), ku ktorému vzhliada a od ktorého sa je prípadne aj ochotný inšpirovať a usmerniť,
  • Najviac ho však motivuje fame, uznanie a bohatstvo.
To som ja

Romeo a Diana

  • Pochádzajú z nekompletnej rodiny (rodičia sú problematickí, doma je „dusno a krik“), ktorá je na dne spoločenského rebríčka,
  • Deti ulice, ktoré páchajú drobnú kriminálnu činnosť, sú povestnými bitkármi, všetci sa ich boja (bullies) a často fyzicky šikanujú svojich rovesníkov v škole aj mimo nej,
  • Čokoľvek konštruktívne prirodzene odmietajú – vnímajú to tak, že by sa z nich stali slabí chudáci a loseri, ak by mali začať rešpektovať akékoľvek autority,
  • Ak by predsa len dokázali niekoho rešpektovať a nechali sa usmerniť – majú veľký potenciál v oblasti bojových umení a športov.

Čo ich dokáže motivovať?

  • Vzor (idol) – uznávaný šampión bojového umenia s rovnakým backgroundom v detstve, ktorý vie pochopiť, usmerniť a komunikovať s problémovou mládežou, pretože si tým sám na vlastnej koži v živote prešiel.
To som ja

Marco

  • Pochádza zo sociálne slabej rodiny/nekompletnej rodiny – tak ako „Romeo a Diana“, ale na rozdiel od nich nevykonáva žiadnu kriminálnu činnosť a taktiež ani nikoho nešikanuje,
  • Nachádza sa však „na okraji“ a preto sa s nim nikto v škole nekamaráti a nebaví,
  • Na organizované športovanie nemá peniaze, príležitosti, ani podporu zo strany dospelých a pritom môže ísť o veľký pohybový a športový talent,
  • Okrem toho sa musí starať o ďalších súrodencov, ktorým nahrádza rodiča/rodičov a tak mu na prípadné športovanie nezostáva ani žiaden čas.

Čo ho dokáže motivovať?

  • Príležitosť a podpora zo strany druhých,
  • Uznanie a úcta + ocenenie,
  • Pocit, že niekomu na ňom záleží, vníma jeho existenciu a investuje energiu a čas na komunikáciu a mentorstvo.
To som ja

Vaneska a Deniska

  • „Čajočky“, ktoré majú na športe najradšej nabúchaných chalanov a s najúspešnejším a najpopulárnejším z nich by sa chceli frajeriť,
  • Samé od seba sa však vôbec nehýbu a nešportujú – zatiaľ maximálne ťažia zo svojej genetiky resp. aktuálnej postavy, s ktorou si vystačia a veria, že to tak bude navždy bez toho, aby museli prstom pohnúť,
  • Vždy a všade chodia so silným mejkapom, sú nastajlované ešte aj keď idú vyniesť smeti a na škole ich vnímajú ako „krasotinky“.

Čo ich dokáže motivovať?

  • Chalani a ich obdiv + popularita!!!
  • (*nonstop a všade si robia selfíčka a túžia mať čo najviac lajkov)
  • (**velmi im záleží na tom, ako vyzerajú – obdivujú módu a chceli by byť bloggerkami či vloggerkami)
  • (***za svoj idol považujú napríklad missku Magdalénu Šebestovú – ktorá „nemusí nič vedieť a takmer nič robiť – stačí, že je krásna a za muža si zobrala slávneho slovenského futbalistu, s ktorým má rozprávkový život“ –ale pozor milé dievčatá Magdalenka pravidelne športuje, cvičí a hýbe sa.)
To som ja

Kristína

  • Má mimoriadne aktívne športujúcich rodičov, ktorí sa celoživotne venujú svojmu obľúbenému športu,
  • Svoju dcéru veľmi podporujú, teda v prípade, že robí ich obľúbený šport/športy,
  • Ak sa však rozhodne pre iný šport či pohybovú aktivitu, ktorá by od rodičov vyžadovala zriecť sa svojho športovania na úkor dieťaťa – nedostane potrebnú podporu a je v tom „sama“.

Čo ju dokáže motivovať?

  • Ak sa nadchne pre šport, ktorí milujú rodičia – super, pretože bude podporovaná a bude sa veľa hýbať,
  • V opačnom prípade jej môže veľmi pomôcť komunita kamarátov/kamarátok, ku ktorým by sa mohla pričleniť v rámci spoločného vykonávania pohybových/športových aktivít.
  • Keď sa hviezdy hýbu

    Zaujíma ťa akým spôsobom trávia svoj voľný čas tvoji obľúbení herci, speváci, moderátori, či akékoľvek iné osobnosti zo sveta zábavy, kultúry a iných oblastí?
  • Čekuj Čechyho

    Čechy je jeden pozitívne naladený a duchom večne mladý blázon do športu, ale výborne hrá aj na gitaru a robí brutálne dobré fotky mimochodom.
  • Čajočky a nabúchanci

    Nie všetko je tak, ako to na prvý pohľad vyzerá. V tomto duchu sme sa rozhodli natočiť niekoľko krátkych videí, v ktorých ti to dokážeme a veríme, že ťa inšpirujeme.
  • Otestuj sa

    To, že ťa šport nebaví, prípadne ti dokonca až lezie na nervy nám je už jasné. Máš na to určite viacero dôvodov a to rešpektujeme. Aby sme však dokázali meniť svet a hýbať s vecami, ktoré sú podstatné, potrebujeme ťa lepšie spoznať.
  • Nájdi sa

    Záleží nám na tom, aby mladým ľuďom zbytočne niekto neznechutil vzťah k športu a pohybu len preto, lebo ich nechápe a nepozná ich postoje a potreby. Rozhodli sme sa dať hlavy dokopy a niečo s tým urobiť.